• Dolar
    7.9347
  • Euro
    9.2997
  • G. Altın
    484.61
  • T. Altın
    3270.5
Ahmet BULUT ahmetbulut@kanal23.com

      Elazığ- Harput yöresi her tür dil, din ve ırktan insanların barış, hoşgörü içerisinde yaşadıkları, değişik kültürlerin güzel ürünler verdiği, yaşam tarzının çeşitliliği, şehir efsanelerinin bolluğu ile kendine has tarzı olan kültürel bir kimlik oluşturmuştur.  Elazığ- Harput zengin kültürel kimliği içerisinde yöresel halk oyunları ve mahalli müziği ile öne çıkmıştır ancak yöresel müzikte klasik sazlar  (Klarnet, Keman, Kanun, Ud) kullanılan nadir illerden birisi olmuştur.

     Yöre insanının müziğe olan tutkusu, yine bu bölgede yaşayan insanların naifliği ve duygusallığı, çevrelerinde meydana gelen tarihi, kültürel ve yaşam dan kaynaklanan olaylara duyarlılığı edebi anlamda çeşitli eserler ortaya çıkarmış, bestekârlara, şairlere konu olmuş ve bu eserler Harput müziğine nakış nakış işlenmiştir.

    Burada yaşayan insanlar duygularını, düşüncelerini, günlük yaşamlarını, aşklarını, sevdalarını, hayallerini, Sevinçlerini, üzüntülerini, kahramanlıklarını, inançlarını büyük bir coşkuyla yaşayarak türkülerine de konu yapmışlardır. Asırlarca klasik sazlarla icra edilen türkülerinin makamları da klasik müzikle örtüşmüş ve klasik tarzda eserlerde oluşturulmuştur. Bu eserler ‘’Kürsübaşı’’ adı verilen mekânlar da icra edilmiş olup günümüze kadar taşınmıştır.

    Doğu Anadolu’nun yukarı Fırat bölgesinde yer alan Elazığ, zengin kültür dokusuna sahip bir şehir haline gelmiş, sanat adına bütün güzelliklerin sunulduğu güzide sanat kurum ve kuruluşları da oluşmuştur. Bu kurumlarda sanat etkinliklerinin yanı sıra, bu güne kadar mahalli müziğimize katkı sağlayan büyük emekleri olan ustaların yaktıkları ışık sayesinde gelecekte müziğimizi yaşatacak olan sanatçılarında yetiştirilmesine katı sağlamaya devam etmektedirler.

    Görüldüğü gibi Elazığ- Harput kültür dokusunun en önemli yapı taşlarını mahalli müziğimiz ve halk oyunlarımız oluşturmaktadır. Mahalli müziğimiz ve halk oyunlarımız aslını kayıp etmeden günümüze kadar ulaşmasını sağlayan çok kıymetli saz ve ses sanatçılarını da yetiştirmiştir, bu ustaları unutmayıp ve yaptıklarını takdir etmek ve onları gelecek nesillere tanıtmak şehrimizin sanat ve kültür adamlarının gönül borcudur.

     Bu düşünce ile bakıldığında bir yazarın dediği gibi ‘’ Sanat ve Kültür Takdir edilmediği Yerden Göçermiş ‘’ ifadesi çok şeyi anlatmaktadır.

     Mahalli müziğimizde klasik sazların kullanıldığı nadir illerden birisi olduğu gerçeğinden hareketle bu sazlar içerisinde en fazla kullanılan ve baş saz olarak kullanılan hep klarnet olmuştur.  Elazığ için haklı olarak  ‘’ Klarnetin Başkenti ‘’ ifadesi de kullanılmaktadır. Bu ifadenin oluşmasına katkı sağlayan ve bu gün hayatta olmayan klarnetin duayenlerini şöyle bir hatırlayalım,

Şükrü Canaydın

Mevlüt Canaydın

Arif Özdilek

Arif Dere

Yusuf Kamaç

Sabahattin Tomuk

Mustafa Karaboğa

Mehmet Şerif Çaça

Feyzi Baba Bu ustaları şükran ve minnetle anıyor ve hapsine rahmet diliyorum.

    Klarnet ustalarından Mevlüt Canaydın 23 Eylül 2010 tarihin de, ve yine Mehmet şerif Çaça da 23 Eylül 2016 tarihinde vefat etmiştir. Bu iki ustanın aynı gün ve aynı aya denk gelen ölüm yıl dönümlerinde onları anmak ve hatıralarını yaşatmak amacıyla ikisininde kısa özgeçmişlerini hatırlayalım,

 

Mevlüt CANAYDIN

   

   Mevlüt Canaydın 1925 yılında Elazığ merkez sako ( Mustafa paşa) mahallesi orta sokak 19 nolu evde dünyaya gelmiş olup ailesi aslen Karakoçan ilçesi sarıcan köyündendir. Annesi Fatma Canaydın babası da ünlü klarnetçi Şükrü Canaydın dır.  Oğlu Türk halk müziği sanatçısı Sıtkı Canaydındır.

    Çocukluk yaşlarından itibaren, babasından öğrendiği bilgi ve metodu geliştirerek mahalli müziğimizin yaşatılmasında çok büyük emek vermiş olup özellikle halk oyunlarının, namelerini en iyi şekilde icra ederek klarnetini üflemiş ve günümüzde yeni nesillere örnek olmuştur ayrıca kendi tarzını oluşturarak bir kalıp yaratmıştır. Kendisini rahmet ve minnetle anıyorum.

 

Mehmet Şerif ÇAÇA

 

    Mehmet Şerif Çaça 02 Ağustos 1945 yılında Elazığ merkez Elma pınarı ( Yukarı Ağınsı ) köyünde dünyaya gelmiş olup, annesi Remziye babası Mustafa Çaça dır.Çocukları, Mevlüde, Çiğdem, Tülay Aslı,  Şenay, Şehmuz ve Şenol dur, İki oğlu keman ve ud sanatçısıdır.

    Askerlik görevi sırasında öğrendiği klarneti geliştirmiş ve mahalli müziğimiz de bir marka olmuştur.     

    Yeni nesiller için örnek olmuş, müziğimizi güzelleştiren nağmeleri ile klarnetin duayeni olmuştur, kendisini rahmet ve minnetle anıyorum.